Egyáltalán miért van szükségünk marketingre?
Ha bemész egy bevásárlóközpontba és megállsz az üdítők előtt, mi alapján fogsz választani? Nagy valószínűséggel a drágábbat fogod megvenni. Miért? Ha ezt kérdezik nagy eséllyel azt válaszolod, hogy az íze miatt, ami fontosabb mint az ára, pedig ez csak a döntési folyamatod elenyésző részét képezte. A legtöbb ember azonos szempontok alapján dönt, főleg érzelmi indíttatásból. Ez az a pont, ahol megtérülnek a vállalatok reklámba fektetett milliói.
Minden sikeres vállalat mögött komoly marketing, PR gépezet áll, ami azon igyekszik, hogy egy márkát, terméket, szolgáltatást megkedveltessen az emberekkel.
Évtizedekig ugyanazokat a hirdetési csatornákat (tv, rádió, nyomtatott média) használták, viszont nemrég megjelent egy új csatorna, az internet. Ennek hála a kis- és közép vállalkozások is beszállhatnak a vásárlók kegyeiért folyó küzdelembe. Nézzük meg hogyan!
Miben különbözik ez a többitől?
Először is abban, hogy a reklámok sokkal nagyobb eséllyel jutnak el azokhoz, akiknek eleve szánják őket. Ez a legáltalánosabb problémán fog segíteni: a kereslet és a kínálat nem tud egymásról. Szemléltetem egy példával:
Van egy különleges, ritka bélyegekkel foglalkozó boltom, valahol a külváros egyik eldugott szegletében. Szeretnék több vásárlót, amit csak reklámozással tudok elérni. A helyi lapban jelentetek meg egy ⅛ oldalas hirdetést (rádió, tv szóba sem jöhet az árából kifolyólag). A hirdetésem jó eséllyel az olvasók 99%-át nem érdekli. Egyszerűen nem foglalkoznak bélyegekkel. Ha ilyen hatékonysággal hirdetek, akkor előbb vagy utóbb (inkább előbb) lehúzhatom a rolót. Hogy ez ne következzen be, inkább váltok.
Létrehozok, egy boltot az interneten. A boltnak meg kell felelnie a Magyarországon hatályos törvényeknek. Ha ezzel megvagyok, elkezdem olyan felületen hirdetni (Google Adwords keresési hálózat), ahol csak azokért a potenciális vásárlókért kell fizetnem, akik rákattintanak hirdetésre és az oldalamon landolnak, szóval a megjelenés ingyenes. Itt is csak 20-200 forintokról van szó kattintásonként. (Ez függ attól, hogy milyen erős a verseny, a bélyegek esetében elég gyenge, így nem fog sokba kerülni. Havonta átlagosan 2400 keresés történik a “magyar bélyeg” kifejezésre.) Ebben az esetben azokat az embereket érem el, akiket érdekelnek a bélyegek és nem csak a kerületemben, hanem egész Magyarországon, vagy akár Európában! Ez csak azon múlik mit álmodunk meg 🙂 A megrendelt bélyegeket naponta egyszer elküldöm postán a számlával. A későbbiekben akár be is zárhatom az üzlethelyiséget, mivel az online kereskedéshez nincs rá szükségem, így megspórolom a bérleti díjat is.
A fenti példa nem foglalja magában a Facebook kampányokat és megjelenést, amivel legalább ekkora sikereket lehet elérni.
Erről majd a második részben írok.